Periode 4


Tijdens het vak 3d uit de vorige periode werd mij duidelijk dat ik hier mee verder wilde. Groter, een totaalbeleving. Een sfeer creëren waarbij mensen in het werk staan. Ik hoorde dat de kelder gebruikt kon worden om in te werken. Ik heb voor mezelf geen uitgangspunt waaraan mijn werk moet voldoen. Meer het kunnen werken in een kamer op gevoel, reageren op wat er al is.

Onderstaande schilderijen zijn de laatste werken tijdens deze periode. Het zijn schilderijen gemaakt in de door mij vormgegeven kamer. Het zijn een soort abstracte stillevens. Hierbij heb ik gelet op de compositie, maar vooral het kleurgebruik. De kleuren zijn een overdreven versie van het werkelijke
beeld. Verder heb ik heel erg gelet op de manier van verf aanbrengen, de verschillende texturen vragen ook om een verschillende aanpak. Dus veel toetsen zijn heel nauwkeurig en bewust gezet, terwijl andere veel een veel grovere aanpak hadden.














Hieronder ziet u de foto's uit mijn kamer. Hier is gelet op de compositie van het beeld, het contrast en de diepte en gelaagdheid van mijn creatie. Mijn doel was om de toeschouwer in drie verschillende sferen te laten komen. De entree van de kamer was rouw en onguur. In het tweede deel was er licht en was alles wit. In het derde deel kwam je in een kamertje waar alleen een stoel stond en een opgehangen roestig stuk ijzer, een soort eindpunt.


De entree kamer




 



De lichtkamer




De foto hier linksboven is hetgeen wat ik heb nageschilderd in het eerste schilderij van deze pagina. (helemaal bovenaan) Je ziet hier dat alles wit is, maar tijdens het schilderen door goed op de texturen te letten en de lichtval, creëren zich miljoenen kleuren die ik in een overdreven versie op doek heb gezet. 





De laatste kamer

Je ziet hier een oud roestig stuk ijzer zweven in een ruimte waarbij de bladeren van een oude plant zich naar boven uitstrekken en aan de het ijzer vastklampen.
Een surreëel object met de vormgeving die bij de kamer past, en iets buitenaards suggereert. Je bent in de laatste kamer, maar wat is er verder, buiten jouw bereik?


Hieronder zie je tekeningen die ook gemaakt zijn in de kamer. De tekeningen hebben mij uiteindelijk aan het schilderen gezet. De tekeningen zijn net als de schilderijen delen uit de kamer die ik heb nagetekend.








Tijdens deze periode heb ik voor de eerste keer letterlijk een advies van een docent over genomen. Voorheen had ik daar altijd moeite mee vanwege de gedachte dat het dan niet eigen zo zijn.
De opdracht was om in de kamer waarin ik bezig was per dag 1-2 uur te gaan tekenen om zo gevoel te krijgen voor de ruimte. Dit vol te houden tot het einde. Het doorzetten zou volgens de docent een keer een helder moment opleveren.
Een helder moment dat ik goed kon gebruiken omdat ik nog tot in week vijf van deze periode geen concreet idee had wat ik wilde zeggen in deze kamer.
Het in de kamer zijn, en het observeren ervan, en het ermee werken (het tekenen) bleek inderdaad een goede manier te zijn om geen last meer te hebben van de onzekerheid.

Er is uitgekomen dat ik hierdoor veel breder gestudeerd heb dan voorheen. Breder in de zin van hoe een onderzoek aan te essentiële factor in de beeldende kunst. Door te doen ontdek je. Doordat ik hierna schilderijen en foto's heb gemaakt heb ik hiermee tevens mijn handvaardigheid verbeterd in een richting die aansluit op mijn passie.

Wat ik er mee wil zeggen is nog niet duidelijk.